Dagens ridpass

Idag fortsatte jag med att jobba upp Olles balans, jag märkte ju i torsdags att han går och trycker mot vägkanterna väldigt mycket. Jag tror att det bara behövs lite mer styrka, han är ju bara under igångsättning än så länge. Tror att det kommer med tiden!
 
I traven var han väldigt vinglig i början eftersom jag tvingade honom att gå i mitten av skogsvägen. Men det blev bättre ju längre han gick. Jag kunde ha hono i en väldigt lugn och samlad trav utan att han försökte springa iväg.
 
Galopperade två vändor med pauser emellan. Först var han lite spänd och ville inte riktigt gå fram ordentligt, blev rädd för en snöklump. Det släppte efter ett tag och han kunde gå på som vanligt. Jag testade att ställa mig upp några steg, men för honom betyder det "full fart framåt", han blev både pigg och det kom några sparkar. men jag vägrar att bryta av när han för så, det blir som en eftergift. Istället får han gå på ett tag till och när det känns bra så saktar jag av.
 
I den andra galoppen gjorde jag övergångar. Galopperade några meter sen gjorde jag halt, fortsatte så några gånger och han blev sjult fin! Om man ska vara petig så for rumpan in några gånger, men det kommer. Hade jag kunnat rida så här på dressyrträningarna för ett år sen så hade jag grinat av glädje. Den sista avsaktningen var helt klockren! han väntade och gick kvar i formen. Underbara ponny
 
Det här är så kul att det går så bra så snart efter skadan! Olle har varit "riden" i lite drygt 1,5 månad efter att ha varit skrittad i 5. Det är bara i december som jag på riktigt har börjat höja kraven, han bara gör det han ska! Jag kan inte vara mer nöjd med honom hittills än jag är, världens finaste :)
 
Nästan ett år gammal bild...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0