Olle och Hempa

På eget val red jag Hempa (kommer inte ihåg hur hans namn stavades..), det var verkligen inte min typ av häst. Man hade ingenting i handen alls. "Böja på nacken" kunde han, men jag  vill att hästen  ska vara igenom i hela kroppen för att jag ska vara nöjd. Det ända positiva jag kan säga om lektionen är att jag inte kände mig för stor, älskar att rida storhäst!
 
Vi jobbade mycket på serpentiner och volter. Jag var tvungen att driva som en idiot för att få fram honom till handen. Tog sporrar och spö för att inte behöva köra på ponnysparkar. Det blev bättre och bättre eftersom, när vi travade av så gick han helt ok. Men usch vad jag inte är nöjd.
 
Att rida Olle efter det var verkligen som att komma hem, han är min hemmaplan! På honom vet jag hur jag ska göra och allt känns bara rätt när jag rider honom. Han var lika fin som alltid, lite stark bara. Jag är inte helt nöjd på Olle heller, men det är inte honom jag är missnöjd med. Det är min egen ridning som verkligen har haft en svacka idag. jag skulle ha varit mer konsekvent och noggrann på båda hästarna.
 
Började med att trava lite i en lång låg form som uppvärmning, det gick bara bra trots att han kollade lite på skuggorna från pannlampan. När jag hade kommit upp från byn så tog jag en galopp. Sjukt fin var han, gick i samma låga form och man känner verkligen hur 450 kg muskler jobbade under en. Väldigt okomplicerad var han!
 
Sen tog jag en liten skrittpaus innan jag galopperade åt andra hållet. Då lät jag honom rinna iväg lite för mycket, tyglarna blev långa och jag hamnade i framvikt. Jag tog ett djupt andetag och började om, efter det gick det bättre. Sen travade jag av honom och då var han som vanligt fin igen. Efter klockren avsaktning skrittade jag hem :)
 
Imorgon blir det att skritta barbacka på ett fleecetäcke!
 
Old good times
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0