Planering för Olle

Nu är det december, Olle har alltså blivit "riden" i snart två månader. Med ridning menar jag inte bara skritt. Den här månaden skulle vi iallafall kunna rida lite längre, utan några större krav på samling. Vi har försökt så gott vi kan att ge honom pauser och rida lite i intervaller. Trav-skritt-galopp-skritt-trav-skritt typ. Jag tycker att Olle har varit jätteduktig under de här månaderna, man skulle ju kunna tro att de 5 månaderna som han inte reds aldrig hade funnits!
 
I januari ska vi börja dra in till hippo och träna, kan ni fatta det? Jag är anmäld till dressyrgruppen för privatponnysar på tisdagar (den jag red i när jag just hade fått Olle). Jag kommer inte kunna vara med på hela lektionen eller köra samma övningar som de andra i början. Men att faktiskt kunna fara dit känns som ett stort steg! Under månadens gång ska vi fortsätta att trappa upp dressyren och lägga in bommarbete och studs. Men han måste alltid få återhämta sig mellan övningarna, men små pauser åt gången.
 
I februari antar jag att vi fortsätter i ungefär samma spår som januari. Att fortsätta med dressyren samt börja trappa upp "hoppningen". Det är en tävling på hippo i februari, den finns inte ens på kartan för oss. Det finns ingen anledning att stressa fram något. Om det dessutom skulle leda till att han slår upp senskadan igen så skulle jag aldrig kunna förlåta mig själv. Jag tänker inte planera in någon tävling förrän jag vet hur han hoppar och allt känns bra!
 
Inget av det jag just har skrivit är spikat, det kommer med största sannolikhet att ändras. Jag vill bara att ni ska veta på ett ungefär hur det kommer se ut. Längre än så vet jag inte heller vad som händer. Vi får se vart livet tar oss helt enkelt...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0