2 år med Made piebald

♥29/7-2010♥

Jag kommer ihåg dagen då Olle kom som om den var igår, jag och mamma hade köpt allt som vi skulle behöva och vi hade spånat en box i karantänstallet.

Den första veckan den lyckligaste i mitt liv, det måste ha sett ut som jag vet inte vad när jag red, men jag tänkte inte så mycket på det ;)

Första dressyrträningen glömmer jag A L D R I G. Olle var helt vild, han hoppade runt, bockade och for runt som en idiot! Men jag var inte rädd en sekund, trots att jag bara var 12 år och ganska liten till växten.



Första hoppträningen gick lite bättre, vi fick ett riv på ett litet hinder (det är iaf vad jag kommer ihåg), men när jag kollar på filmerna nu så ser jag att jag inte hade så mycket kontroll ;)

Film från första Emma-träningen, älska mitt fula ljusblå schabrak och blå nosludd. Kommer ihåg att jag var jättenöjd efter den rundan ;)



Vi debuterade på tävlingsbanan i oktober, vi hade 0+9 fel i Lc (ett stopp i en konstig sväng och 5 tidsfel för att jag segade mig).
I Lb var vi uteslutna på sista hindret i grunden, shit vad jag var besviken, men jag var van vid att få allt gratis efter att ha ridit Apan. Fattar inte vad jag levde i för verklighet...

Sen vinst i julklappshoppningen, inget att säga, ingen stilrunda direkt men Olle är snabb och jag satsade för vinst. I 90 cm hade vi ett riv på 3an.



Sen flöt året på, orkar inte ta så mycket om 2011, det mesta står i det här inlägget!
 
Vintern 2011 - våren 2011 hoppade Olle jättebra! Vi klarade La+5 banor klockrent och mitt självförtroende var uppe i himlen.

Våra största svackor hade vi från september 2011 (hoppning) och december 2011-februari 2012 (dressyr). Dressyrsvackan kom jag ur på en träning för Frida då någonting verkligen lossnade! Efter den träningen tror jag inte att jag har haft något dåligt dressyrpass! Tack Frida! :)
2012 Har verkligen varit helt värdelöst, tog ju en hoppaus efter oktober-tävlingen då det gick så dåligt. När jag började hoppa någon gång i januari så gick Olle jättebra. Hjälpte mig i alla lägen utan att bråka!
Sen kom ju kvarkan till stallet, det blev ingen tävling i februari. Jättesynd eftersom Olle gick så bra. Sen lagom till att kvarkan försvann så blev ju Olle halt, han hade hoppat jättebra veckan innan och dubbelnollat både Lc och Lb på träningstävlingen. Dock bara en liten hälta, vi var tillbaka som vanligt efter max 2 månader.
 
Sen kom vi igång och tävlade en tävling i Kågedalen, 3 fel i Ld och 4 fel i Lc. Skitdåligt verkligen, i Lc.n var det mitt fel för jag tog en halvhalt för mycket och Olle fick inte upp benen i tid.. Men Ld.n var bara pinsam...
 
På onsdagen efter var Olle tjock i en sena, vi tog dit en vetrinär på lördagen och han sa att vi skulle vänta en vecka. Om svullnaden inte hade gått ner så skulle vi dra in till ATG.
Den hade gått ner, men var fortfarande inte bra. Vi tyckte att de var lika bra att dra in och kolla vad som var fel. Jag vet inte vad jag hade väntat mig egentligen, men jag blev ändå chockad. Det är aldrig ens egen ponny som får en senskada. Sånnt händer ju bara andra.
 
Vi har våran egen teori om hur han blev skadad, han har inte varit sig lik i hoppningen sen nästan ett år tillbaka, man kollar ju bara kotor och knän när man kollar hos vetrinären och senan har alltid sett ut som vanligt. Han kan ha haft den länge :(
Jag skulle inte alls bli förvånad om han hoppar jättebra när han är frisk!

Jag har fått höra så galet mycket skit om min ponny, folk har uppmanat mig att sälja honom. Många experter skulle in och säga sitt, folk backade undan från hindren när vi kom. Han studsade runt och hade sig...
Men nu går han på tygeln i alla gångarter, rusar inte iväg efter hindren och jag kan både trava och galoppera i skogen :)
 
hade jag ingen kontroll med ett pelham-bett i dressyren, NU tävlar jag på ett tredelat gummibett!
 
 
Olle har lyft mig som person, han har lärt mig saker som jag aldrig skulle kunna lära mig på en annan häst!
 
En av mina tränare brukade säga: "Han är inte enkel din ponny, men när du har lärt dig att rida honom så kan du rida i princip vilken häst som helst".
 
Jag tyckte att de lät konstigt då, men det är många hästar som jag aldrig skulle ha klarat av om jag inte haft Olle. Man ska lära sig den hårda vägen haha ;)
Kan inte säga hur framtiden blir, just nu siktar vi mot att han är bättre i september. Men mer kan jag inte säga.
 
Har gjort en film också, den kommer snart :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Min favortibild
 
 
 
 
 
Trackback
RSS 2.0